"Najładniejszy głos, jeśli nie jest oparty na właściwej technice, wcześniej czy później musi ulec uszkodzeniu. Można wprawdzie długi czas śpiewać nie mając podstaw prawidłowej emisji, lecz wreszcie, i to poniewczasie, przychodzi do smutnego stwierdzenia faktu, że głos jest bezpowrotnie zniszczony."
© Aleksandra Mitrynowicz-Modrzejewska
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela, który musi sprostać niezmiernie wygórowanym oczekiwaniom. W grupie nauczycieli problemy związane z fonacją są znacznie częstszym zjawiskiem niż w innym grupach zawodowych (np. piosenkarzy). Stają się one niejednokrotnie przyczyną prywatnych dramatów, które w nadzwyczajnych przypadkach zmuszają do rezygnacji z zawodu.
Jak w takim razie zadbać o swój głos, by służył bezproblemowo przez wiele lat. Obciążenia jakie można spotkać pośród nauczycieli dzieli się na fizyczne i psychospołeczne. Obciążenie fizyczne wynikają ze złych warunków pracy, psychospołeczne z drugiej strony mają swoje podłoże w długotrwałych czynnikach stresogennych. Oba rodzaje obciążeń wpływają w znacznym stopniu na stan zdrowia.
Zawód nauczyciela zaliczany jest do zawodów o wysokim poziomie stresu. Badania, które przeprowadzili Travens i Cooper dowiodły, że poziom stresu doświadczonego przez pedagogów ma podobne natężenie, jak stres wśród kontrolerów lotów czy lekarzy. Z tego powodu ważne jest, aby zapewnić nauczycielom z zaburzeniami emisji głosu pomocy psychologicznej, która pozwoli poprawić nie tylko objawy chorobowe, lecz także stan zdrowia psychicznego.